.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

19 juli 2005

Kristna influenser från Simon

Det är roligt att jag bekantar mig med personer som jag aldrig träffat. Det är möjligt tack vare att de bloggar. Simon är en ny kristen bloggare som jag börjat följa.

Simon skriver att livet är förutbestämt. Så tror dock inte jag att det är. Min tro är att (gud eller vem det är) styr lite grann. Han finjusterar våran vardag. Det är vi själva som bestämmer att vi idag ska gå och äta på McD, han kan styra att vi går 19:05 istället för 18:55 och att vi därför får vänta 3 minuter och därför träffar den gamla klasskompisen som man helst hade sluppit se. Man kan också se det så att skulle gud styra oss så kan man som bilist köra hur man vill. Kanske alla BMW-chaufförer är troende ? Köra i 90 genom stan och mot rött ljus ! Är det guds vilja att någon ska skadas så är det ju inte deras fel. Nej, så är det inte. Varje individ styr själv sitt liv och gud styr de små stunderna och slumperna.

Simon skildrar sin kärlekssituation och jag känner igen mig alldeles för väl. Det kan hända att jag är för kräsen när det gäller tjejer. De fåtal gånger som någon blivit intresserad av mig så är de sådana som jag inte faller för. De dejter jag haft har inte varit så långvariga. Det är tjejerna som brutit. Ibland lite oärliga förklaringar (mot dem själva). Men Kvinnan hoppas jag fortfarande på och jag ska försöka dejta henne snarast ! Eller om jag får nobben så mår jag i längden ändå bäst av att veta att det inte är någon idé.

Simon refererar också till en ledarartikel i tidningen Dagen av Anders Kraal angående frikyrkans* dop. Jag och väldigt många svenskar döps mot våran vilja som ren rutin. Det är mer synonymt med 'att tilldela ett namn', det var i vare fall vad jag trodde att dopet betydde som liten. Vuxendop är mer riktigt där det är en del av tron. Resonemanget att barndopet skulle vara ett ogiltighetsförklarande kan anses riktigt, men varför inte två dop. Barndop känns som en hednisk tradition då man ville få barnet till den rätte guden redan som ovetande spädbarn. Jag är döpt, men har inte konfirmerat mig. Om jag blir (äkta) troende kommer jag döpa mig.

Det går trögt med mitt eget bekantande av läran. Jag läser nu Apostlagärningarna. Jag fick ett sådant välbehag när Saul blev omvänd och började predika Jesu lära. (Apg 9)

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker