.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

01 maj 2013

Gluten eller jäst eller vad?

Det där med gluten igen. Jag har nu i en vecka lite halvseriöst ätit glutenfritt. Häromdagen fuskade jag och åt en massa kakor och drack öl med garanterat hög glutenhalt. Såg en mätning från livsmedelsverket att det kan räcka med mindre än en matsked bryggeritillverkad veteöl för att få i sig vad en celiakier tål, dvs 50 mg. Om man ska ta lite skitsnack så märktes det direkt med rännskita, men i morse var det en fröjd att gå på toa med bara normala lösa korvar. Jag dricker och äter mjölkprodukter så det verkar jag kunna utesluta. Jag ska fortsätta några dagar till, kanske en vecka sedan ska jag göra ett medvetet högt glutenintag. Ej öl då det ju kan vara öljästen också. Helt klart känner jag mig bättre. Men om jag är glutenkänslig hur kan det bara komma helt plötsligt ?

Idag gjorde jag pintobönsoppa och teriyaki- inspirerad wok på sojastrimlor. Två riktigt fina vegetariska rätter med mycket protein och näring. Naturligt fria från gluten.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker