.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

02 januari 2013

Koldioxidkalkyl 2012

Jag har inte varit mer medveten i år än tidigare, jag skördar bara frukten av tidigare års medvetna koldioxidanpassning. Jag kör gasbil, köper bara el från vindkraftverk som jag är delägare i, har biobränsleeldning och bergvärme. I år har jag investerat i en fotovoltisk anläggning, dvs solceller. Den kom i drift så sent på året att den bara producerade omkring 6,5 % av årets elförbrukning. Hemma har jag ett nytt A+++-kylskåp. De största lasterna var som vanligt flygresor. Jag var två gånger till Skottland. Den ena gången privat, den andra gången som konferensresa med jobbet. Givetvis kunde jag ha avstått så jag räknar 50% på mig själv. Två t o r flygresor till Åland i tjänsten räknar jag inte som personliga, utan de ingår i samhällssektorns utsläpp. Den sektorn utgör omkring 2 ton CO2 per person och år.

Bilkörning 1250 mil med ett snittutsläpp på 48,2 g CO2 per km, av 765,7 Nm3 fordonsgas, mestadels biogas och 40,3 liter bensin. En hel del samåkt så min andel 66% - 398 kg CO2. Viss samåkning med andra, gissningsvis 30 mil á 1 liter milen och 4 i bilen ger 17 kg CO2.

Elförbrukning hemma 529 kWh á 0 kg = 0 kg. Här har jag ett överskott då vindkraftandelen är på 1000 kWh. Stadsgas är till största delen fossil. 126,7 kbm á 1,22 kg CO2/kbm = 154 kg CO2. Det finns en energideklaration för mitt hus som säger 129 kWh/kvm. Det är väldigt lågt vilket beror på att många lägenheter stod tomma. Jag räknar uppvärmningen som 125 och varmvattenanvändning utöver. Det skulle ge omkring 6000 kWh fjärrvärme á 80 g/kWh (osäker siffra) = 480 kg.

Till fritidshuset behövdes det ca 4000 kWh el och ca 280 kg pellets för uppvärmningen plus en del ved. Enbart andelsägd vindkraft. Jag kan räkna såld solel som avdrag, men jag fick inte mätning av såld el förrän i början av december så jag vet inte mängden. 0 kg CO2.

Flygresor – Stockholm-Amsterdam-Glasgow-Islay x 2 x 1,5 (50 % på samhällssektorn enligt ovan) = 1020 kg CO2 enligt http://www.carbonneutralcalculator.com/flightcalculator.aspx

Totalt personligt utsläpp: 2069 kg fossil koldioxid.
(exklusive mat och köpta varor)

Inte under två ton 2012 heller. Suck ! 2013 kanske. Om jag räknar producerad försåld solel som nordisk elmix (eller på marginalen) och inte flyger för mycket (önskar att åka till New York med sällskap dock). Mindre bilkörning och kanske flytt till lägenhet utan stadsgas. (ja, jag älskar den, men är ganska trött på den också). Borde ge under 2 ton.

Etiketter: , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker