.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

03 januari 2009

svart osynligt moln

Dags för årets koldioxidkalkyl:



2008 körde jag 1200 mil privat, dvs 575 liter diesel á 2,54 kg CO2/liter, kört mer ensam i år så 75% på mig = 1095 kg. Tagit pappas bil istället för min en gång, ca 40 liter bensin á 2,34 CO2/liter, en tredjedel = 31 kg.
Elanvändningen i fritidshuset överskred i början av året vindkraftsandelarnas produktion medan det under hösten/vintern istället ligger långt under vindkraftens ranson. Jag räknar 500 kWh januari-april som vindkraftsel. Vindkraften har knapast 100% reell täckning så 10% som nordisk elmix resten som utsläppsfri. Eftersom jag ökade upp min elanvändning ca 1200 kWh så räknar jag 50 % av ökningen som marginalel.

Förbrukning i fritidshuset januari – april: 4143 kWh (vind 1800 á 0 + marginalel 600 kWh á 560 g CO2/kWh + nordisk elmix 3393 kWh á 100g CO2/kWh) resten av året enbart vindkraftel, 10% nordisk elmix ger 215 kWh á 100 g. Totalt 696 kg koldioxid plus runt 500 kg pellets á 1,6 kg CO2/kg = 800 kg av biobränsleursprung. Min andel 50% = totalt 348 kg koldioxid.

Hemma gjorde jag av med 112 kbm stadsgas à 840 g CO2/kbm = 94 kg koldioxid. 795 kWh el högvärdigt använd, nordisk elmix = 80 kg koldioxid. Min värmeförbrukning är svår att gissa, men jag håller vintertid 17-19 grader inne och gör av med lite varmvatten så gissningsvis 6600 kWh fjärrvärme á 86 g CO2/kWh = 568 kg koldioxid.


Sammanräknat blir det ett personligt koldioxidutsläpp på 2216 kg

Mitt mål var att komma under två ton. Det klarade jag inte men det var nära. Bilen är som synes den värsta utsläppskällan. Ändå är det en bränslesnål bil som ekonomikörs.

Förra året fick jag fram 3,85 ton, värden för fjärrvärmen var konstigt låga så jag justerar upp det till 3,9 ton. Jag har minskat koldioxidutsläppet med 42 %. Det borde alla göra. År 2009 kommer jag med all sannolikhet öka upp det igen då jag lär flyga utomlands. En normal svensk bidrar i snitt med drygt 3 ton och lika mycket bidrar samhällssektorn. Om internationella flygresor är inräknade i det vet jag inte.


Hållbar nivå är runt 800 kg/person i snitt. Vuxna lär väl ha högre genomsnitt än barn och till åren kommet folk...


Länkar:

Koldioxidkalkyl 2007

Koldioxidkalkyl 2006

Nedanstående publicerat 2009-01-13 23:28:

Man kan ju göra en studie över hur mycket koldioxid som jag aktivt sparat:

Vindkraftsandelar i fritidshuset 6000 kWh á 0,1 kg CO2 räknat som nordisk elmix.

Luftvärmepump ca 3000 kWh marginalel á 0,77 kg CO2/kWh = 2310 kg

Pelletseldningen från i höstas 2250 kWh marginalel á 0,77 kg CO2 = 1730 kg

Solfångarna, ersatt ca 500 kWh el på marginalen = 385 kg CO2

Val av en snål dieselbil istället för Volvo V70 för samma körsträcka besparing 790 kg, varav ekonomikörningen ca 150 kg.

Gasspis istället för elspis 94 kg istället för 500 kWh marginalel = besparing 290 kg
I framtiden blir det biogas.

Totalt aktiv koldioxidreduktion 6100 kg.
Jag sopar upp någon annans ekologiska fotavtryck och gör inte ens ett helt själv.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker