.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

02 januari 2009

miljökostnad

"man ska inte äta kött för det ger så mycket koldioxidutsläpp som försurar östersjön så att torsken dör". Det var ett uttalande av en yngre tjej som är vegetarian men gör ett tiotal flygresor per år istället för att ta tåget.

Det är en intressant inblick i hur medelsvensson tänker i miljöfrågor. En annan är att det är kostnader som styr handlandet och när kostnader nämns så tänker minst 99% på de ekonomiska kostnaderna och glömmer miljökostnaderna. Den ekonomiska termen kostnad betyder periodiserad utgift och förbrukning av resurs. När det gäller miljön är det exakt vad man gör – man tär på jorden som resurs och förkortar livet och livsbetingelserna på jorden. Utgiften, anskaffandet av resursen, skedde i vissa fall för flera miljarder år sedan.

Google har talat:
ekonomisk kostnad: 889 träffar
economic cost: 581 000 träffar
miljökostnad: 12 800 träffar
environmental cost: 237 000 träffar

I svenskan är en kostnad till 93% av ekonomisk art – hoppas inför 2009 att fler uppmärksammar att den minst lika mycket är av miljömässig art. Inom skogsbruket ska produktionsmål och miljömål likställas, varför är det inte så i hela näringslivet ?

Nej, jag har inte råd att köpa den för mina barnbarn ! Deras barnbarn ska också kunna åka skidor!

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker