.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

03 januari 2007

Koldioxid i mängder

Amerikanarna fyller atmosfären med mer än 20 ton fossil koldioxid per person och år, genomsnittsinvånaren på jorden ca 4 ton och EU i snitt ca 9 ton per person och år. Svenskarna har mycket kärnkraft, vattenkraft och skog så vårat genomsnitt är 6,2 ton. Ungefär 3 ton är från samhällssektorn, industri, kollektiva transporter osv. 3,2 ton produceras av privatpersoner under resor, fritid och i hushållet. Enligt IPCC måste utsläppen globalt minska 60% för att nå en nivå som jorden "tål". Det betyder 1,6 ton fossil koldioxid per jordinvånare och år. Av rättviseskäl bör I-länder minska mer, för Sveriges del 75% vilket, enligt SNF, betyder 821 kg fossil koldioxid för privatpersoner per år.

Jag själv är trots min medvetandegrad ganska dålig på att aktivt hålla ner de utsläpp som jag bidrar till.

Räknar man högt, dvs det som jag som person på marginalen bidrar till hamnar jag på 7,7 ton. Ett mer rättvisande är nog att belasta mig för bara hälften av fritidshuset (som utnyttjas av 4 personer), räkna bara hälften av elanvändningen utöver 500 kWh (+300 kWh för fritidshuset) hushållsel som el på marginalen. Nordisk elmix 170g/kWh, marginalel 700g/kWh. Då blir kalkylen:

Boende, ca 900 l olja, 100 m3 gas, 1000 kWh el (250 kWh på marginalen) = 2819 kg
Fritidshus 50% av 5000 kWh el (2350 kWh på marginalen*) = 2096 kg*
Bilkörning, ca 180 liter bensin (2,5 kg/l)+ 150 liter diesel (2,7 kg/l) = 855 kg
Flygresor till London, Ryssland och båtresa till Baltikum = 800 kg

*) Eftersom värmepumpen minskat elförbrukninen 2700 kWh så borde marginalelen utgöra 850 kWh istället och således medföra 650 kg för fritidshuset och totalt 5150 kg för mig:

TOTALT ca 5,2 ton


Det jag framöver gör för att "minska mitt bidrag" är att ersätta upp till 5000 kWh av den nordiska elmixen med vindkraftproducerad el, min andel ca 350 kg. Bilkörningen ovan är för förra året och kommer bli ca 1600 kg för år 2007. I framtiden ska jag ha en dieselhybridbil och räknar med 950 kg - eller 0 kg med biobränsle. Bergvärme i fritidshuset minskar dess andel till ca 945 kg marginalel - min andel 475 kg. Hemma kan jag inte påverka så länge hyresvärden har oljeeldning, kan spara ned elen med ca 100 kg CO2. Så om några år bör jag enligt samma räknemodell ligga på 4,5 ton + flygresor.

Det enklaste sättet att få ned mitt koldioxidutsläpp framöver är att få en sambo och/eller flytta till en bostad där jag själv kan påverka husets bidrag. En sambo skulle minska mitt bidrag med åtminstone 1,25 ton.

Slutsatsen är att det ser dystert ut, jag bidrar för mycket till utsläppen av koldioxid, särskilt så länge jag inte räknar mig som en genomsnittsindivid utan som en mer ansvarstagande så går det inte. Är jag en genomsnittsindivid och inte räknar någon elanvändning som den på marginalen så hamnade jag på 4,75 ton förra året, 4,3 ton + flygresor nästa år och 3,6 + flyg framöver. Med sambo och biodiesel 1,4 ton och det är nästan bara hyresvärdens olja !!!

DET FINNS HOPP ÄNDÅ...

Självklart tillkommer min andel av industrins och samhällets utsläpp som jag inte så lätt kan påverka.

Etiketter: ,

2 Påpekanden:

At 24 januari, 2007 20:19, Anonymous Anonym säger...

Köp utsläppsrätt om du förbrukar:)

http://skarv.snf.se/snf/co2/index.asp

Bra att du tänker på miljön!

 
At 27 januari, 2007 01:29, Blogger Eliuti säger...

Jag har gjort ett helt inlägg som följdsvar på din kommentar:

http://braframtid.blogspot.com/2007/01/utslppsrttigheter.html

 

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker