.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

01 januari 2009

Medvetandegrad

I slutet av december var jag in till min tidigare arbetsplats och tog mätarställningen på elmätaren. Jag har noterat den i åtta år och när jag arbetade försökte jag hålla förbrukningen nere. Min gissning var att jag på så sätt sparade omkring 30000 kWh åt miljön och min arbetsgivare. Förändringen när jag arbetade var en stadig nedgång i förbrukningen. Nu när jag inte längre arbetar har istället förbrukningen ökat väldigt markant. Det ena abonnemanget var tidigare bara belysning, värme och kyla men idag är det en hyresgäst som använder det. Inte så representativt att jämföra. Driftelen (blå nedan)däremot används i oförändrad verksamhet. Här är det till största delen personalens vanor som styr förbrukningen.


Ökningen i elanvändning för driften är runt 20 % eller 22500 kWh. Fjärrvärmeanvändningen har jag ingen aning om, men den har troligen ökat lika mycket. Eftersom det numera är ett annat bolag som bedriver verksamheten så märker de inte av förändringen. Hyresvärden skulle däremot få huvudbry när han trots stambyte och uppgraderad undercentral fått en ökad förbrukning om det inte var för att huset tidigare stått halvtomt. Ökningen i energianvändning skylls på lägenheterna som hyrts ut.




Jag slutade arbeta i april 2008. Hyresgästen flyttade in i december 2007. Somrarna 2006 och 2007 var det stängt och varken el för verksamheten eller kylning behövdes. Oktober och November 2007 var det bara sparsamt öppet. Januari 2004 gick värmen 12/24 kW 16h per dygn via timer.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker