.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

31 december 2008

2008... 2009

Ska väl försöka mig på en sammanställning över år 2008 då: Jag trodde att året skulle bli ett fattigt år. Där hade jag rätt, jag brukar ha ont om pengar just på hösten och detta år blev rejält tajt. Det kan ju åskådliggöras i mina mat- o hushållskostnader som sjunkit från nästan 2000 kr/mån i somras till under 1000 kr/månad nu räknat på genomsnittet under 3 månader. Jag förutspådde också att världsekonomin skulle gå ned och att 2008 skulle vara året då klimatmedvetenheten skulle slå igenom. Jag anser mig ha fått rätt där också. Jag gissade visserligen i underkant när det gällde ekonomin.

Efter förlaga får jag göra en sammanställning över mig personligen. Mitt minskade bidrag till den antropogena växthuseffekten kommer lite senare när jag vet energianvändning. Jag har studerat ca 46 poäng, sovit 1 natt i Jönköping och 56 nätter i fritidshuset. Jag har betalat 148 569 kr i inkomstskatt, men bara tjänat ca 205 000 kr och tagit 23260 kr i studielån. Jag gick på bio 11 gånger och teater 1 gång. Hade tvättid hemma två, möjligen tre gånger resten i mina egna maskiner hemma eller på landet. Lämnade blog 1 gång. Bytte huvudarbetsgivare, gästspelade hos en gammal, bor kvar och det har inte hänt mycket på relationsfronten, en dejt några kontakter som kanske kan utvecklas... Hittat en massa pengar och lagt i en burk som jag brukar göra ! ca 398 kr !

Arbetat ca 1400 timmar, jobbat gratis (praktiserat) drygt 450 timmar och säkert mer än kanske 400 timmar åt mig själv. Då har jag lagt golv, murat väggar, kaklat, dragit rör, släpat panna, installerat styrsystem, monterat el, monterat tak, spacklat, målat, beställt pellets, köpt solfångare, monterat solfångare med hjälp, driftsatt solfångare, njutit av varma gratisduschar, klippt gräset, bekämpat ogräs, lagt golv igen och monterat trappa med hjälp, krupit i isoleringen på vinden, fyllt på pellets och sotat ur pannan. Hemma har jag köpt ny dator, möblerat om och köpt nytt köksbord. Kört 1260 mil med bilen och cyklat 107 mil.

Jag tränade musklerna i 7 veckor och joggade två gånger. Råkade ut för en cykelolycka och både slog ut del av tand och knäckte näsan. Strulat med försäkringsbolag – 3 stycken. Cykeln kaputt.

2009 tror jag kommer bli ett bättre år för mig. Vinter, vår och sommar kommer vara jäktiga och ganska fattiga. Hösten kommer bli bättre då jag får en anställning. Troligen inte så stimulerande som jag hoppats, men med en riktig lön. Jag kommer hinna med två utlandsresor. Hur det blir på kärleksfronten kan jag inte sia om.

I världen bättrar sig ekonomin, men det kommer fortfarande vara restriktivt att låna pengar och bostäder, fonder och aktier kommer inte gå upp särskilt mycket i värde. Energipriserna kommer fortsätta upp. Medvetenheten om globala miljöproblem kommer öka än mer och internationella handlingsplaner klubbas igenom utan enighet.

2008-12-29 01:08

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker