.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

16 mars 2007

Mobilt bredband o cyklande i ett dammoln

När konkurrensen inom mobilbranschen hårdnar får de komma på nya områden. Mobilt bredband. Operatörerna har haft en tid på sig att bygga ut näten. Jag valde Tele2 för att man samtidigt får ringa billigt. Till hela Europa för 17 öre per minut dygnet runt. Dessvärre är Tele2s nät av usel kvalitet och det visste jag redan, men lät mig ändå luras. Som tur var kunde jag reklamera och bryta abonemanget. Nu har jag bytt till 3 som jag vet har 3G-teckning både hemma och vid fritidshuset. Dock vet jag ännu inte kvaliteten på teckningen och 3 erbjuder inte GPRS inom 2G-nätet, men istället upp till 3,6 Gbit/s inom innerstaden framöver.

Med det mobila bredbandet behöver jag inte snylta på grannar eller uppehålla telefonen om jag behöver internet på jobbet, såsom nu när jag bloggar på dötiden.

Nu har våren kommit och det är fascinerande hur lite sol kan påverka hur man mår i sinnesfriden. Cykeln har kommit fram och man har fått erfara hur mycket man tappat i kondition. Jag kan bara cykla i 15 km/h där man annars brukar hålla 20-25 ! Lika bra det för då slipper man andas in allt damm från grusning, dubbdäck, salt och annat skit. Frågan är om det verkligen är nyttigare att cykla så här på våren, om motionen väger upp det ökade intaget av dödande luftföroreningar. Å andra sidan får man in minst lika mycket om man åker buss eller går.

Man börjar se spåren av den nya högermajoriteten i staden och landstinget. Det som främst irriterar mig är att SL numera kör innerstadsbussarna på diesel mot tidigare etanol och bränslecell. Till skillnad från bilar så saknar bussarna högeffektiva partikelfilter och katalysatorer. Skrota dieselbussarna och köp nya trådbussar !!!

Etiketter: , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker