.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

27 januari 2007

Utsläppsrättigheter

Jag fick en kommentar från en Martin som påpekade att man kan köpa utsläppsrättigheter för att på så sätt minska sin belastning av koldioxidutsläpp. Det tycker jag är mycket ogenomtänkt. En utsläppsrättighet minskar förvisso möjligheten för det fåtal industrier och energiomsättningsanläggningar som är med i försöket att släppa ut fossil koldioxid. Om gemene man skulle börja köpa utsläppsrättigheter som är ämnade för industrin skulle det undergräva den praktiska nyttan av rättigheternas syfte att effektivisera processer. Istället skulle det vara ett sätt att bita sig i svansen. Priset på energi skulle stiga och kostnaderna för tex boende skulle skena. Folk skulle börja klaga på att det är så dyrt och inte förstå vad det beror på. Effekten skulle kunna bli den motsatta. Utsläppsrättigheterna skulle inte ses som någon fungerande metod för att minska utsläppen då en stor del köps av dem som inte gjort några utsläpp alls.

Ett bättre sätt för de som vill betala för sina utsläpp är att satsa de i koldioxidsänkor såsom skogsplanteringar eller för energieffektiviseringar i tredje världen, tex effektivare eldstäder som inte förbrukar så mycket ved, eller lågenergilampor i skolor.

Men som vanligt enklaste sättet att reparera ett utsläpp är att överhuvudtaget inte orsaka utsläppet. Inte skölja te-silen i varmvatten utan kallvatten istället.

I Kyotoprotokollets andra etapp som snart kommer förhandlas kommer troligen utsläppsrättigheternas omfattning utvidgas och handeln kommer omfatta betydligt fler anläggningar och länder. En effektivisering i Estland kan användas för att elda mer naturgas i Oxelösund vid en produktionsökning. Det bästa vore om alla koldioxidutsläpp räknades, dvs även den med biologiskt ursprung. Kemiskt är det samma sak och en energieffektivisering i en biobränsleanläggning är lika angelägen som i en anläggning för fossilbränsle.

Troligen kommer flyget bli involverat i Kyotos andra etapp och det lär medföra att framtidens flygbiljetter kommer ha biljettpriser långt över dagens. Nästa halvgeneration av ungdomar kommer inte alls ha lika lätt att resa runt på jorden som vi. En normal flygbiljett kommer vara minst dubbelt så dyr som i dag. Att betala 20-30 tusen för att åka till Australien är en ansenlig summa och det tar emot. Men vad är priset på en hållbar utveckling ?

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker