.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

31 januari 2007

Funderingar kring kyla

Ibland undrar jag hur folk upplever kyla. Gör det ont för folk att frysa? Själv tycker jag det bara är behagligt att känna sin egen hud. Det är möjligt att de som har ett par cm fettlager mellan ben och hud upplever det på ett annat sätt. Hur som helst tar det inte lång tid att bygga upp bruna fettceller i ett antal som räcker för att kunna hålla sin egen kroppstemperatur även om det är under 22 grader i rumstemperatur och utan fyra lager tröjor. Jag har T-shirt och 17 grader i rumstemperatur utan obehag.

Bruna fettceller är celler framför allt runt halsen och övre delen av ryggen som är fyllda av mitokondrier, därav den bruna färgen. Mitokondrierna är ju som man brukar säga "cellens kraftstationer", de omvandlar energin till för cellen användbar form. Genom att kortsluta mitokondrierna bildas värme. De bruna fettcellerna har en enorm värmeeffekt. Genom att huttra till blir man på ett ögonblick mycket varmare. Huttrar gör man bara när man inte har tillräckligt med utbildade bruna fettceller. Har man tillräckligt många når man stadiet "non-shivering heat" där kroppen kontinuerligt värmer sig själv utan att man fryser eller huttrar.

En tidigare bantningsmetod gick ut på att man satte den fete i en tunna fylld med vatten och på medicinsk väg fick man kroppens mitokondrier att kortslutas och bilda värme och på så sätt förbränna fett. Det var en alltför farlig metod då det var svårt att kyla ned kroppstemperaturen tillräckligt. Jag tror den är förbjuden idag. Men ett effektivt sätt att bränna fett är givetvis att låta kroppen värma sig själv, genom att då och då huttra till.

Spädbarn har mycket brunt fett före de har utvecklat muskler och börjat röra på sig. Det finns teorier om att den bruna fettvävnaden inte tillbakabildas lika mycket om barnet fortsätter att värma sig själv, dvs utsätts för kyla. Hos eskimåer har man observerat större andel brun fettvävnad jämfört med vit fettvävnad än hos folk som lever varmare. Min teori är att dessa barn också har lättare att återuppbygga vävnaden på hösten när det börjar bli svalare. Naturligtvis tillhör jag dem, jag är uppvuxen under normala omständigheter.


För övrigt så var katolska biskopsämbetet ute och sökte info om davincikoden. Sent om sider ska syndar'n vakna.

Etiketter: ,

1 Påpekanden:

At 03 december, 2012 19:12, Blogger Unknown säger...

intressant

ja att kallbada och huttra
kan nog skapa brunt fett?
hormoner o grejer kommer igång
så man får bättre cirkulation?

 

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker