.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

15 november 2008

Sot kvar trots bergvärme

För en vecka sedan var jag ute och tog en regnskurspromenad på Kungsholmen, Fredhäll och Lilla Essingen. Numera finns det inte många rykande skorstenar. Jag tycker det är vackert med en vitbolmande skorsten. Vit rök är vattenånga från en god förbränning och effektivt energiutnyttjande. På Lilla Essingens rand mot Essingeleden såg man tydligt spåret av en helt feljusterad oljebrännare. Svart rök. Ofullständig förbränning – bortåt 10-15% av energin blev till sot och stoft. Illa. Dessutom en kostnad på uppemot 80 000 kr per år !

Det komiska var att en intilliggande fastighetsägare samtidigt borrade för bergvärme. Helt fel fastighetsägare vad medveten. Med all sannolikhet hade denne idag fjärrvärme och avsåg byta till elbaserad uppvärmning.

Publicerad 2008-11-21

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker