.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

02 september 2006

tunnelseende i långsam tid

Denna vecka har varit relativt händelserik. Jag är dock så trött och har sådant där "tunnelseende" att jag inte har tittat åt sidorna. Veckan i stora drag:

Jag böt helt spontant kurs. Inte längre fysik utan mitt vanliga gebit - miljövård.

Jag var på villavisning i söndags och eftersom jag var namn tre på listan blev jag uppringd tidigt och kunde lägga ett bud på 1,9 milj. Idag slutade budgivningen och den gick för 2,55 miljoner. Sjukt med tanke på skicket. Den var helt perfekt för mig som vill ha en villa bara för att fixa ordning den. På denna villa hade jag om jag fått köpa den, bytt till pelletseldning i nyare panna, tilläggsisolerat vinden och fasaden och bytt till energifönster (före årsskiftet för att få bidrag), knackat puts på grunden och omdränerat, isolerat och putsat om, gjort om garaget till hobbyrum/gillestuga, byggt ut toan med dusch, lagt om taket och installerat solfångare. Med tilläggsisoleringen hade huset blivit för tätt så mekanisk FTX-ventilation skulle göra luften bättre och samtidigt spara energi. Bruttoenergianvändningen skulle minska från omkring 31 000 kWh till kanske 7 500 kWh.

När jag nu förnyade mitt lånelöfte så justerades det ned från 1,9 milj till 1,5 milj. Eftersom jag lånat upp 200' sedan i våras så har det i praktiken sänkts med 200' till följd av att räntan stigit och att bankerna blivit försiktigare. SBAB har blivit riktigt hariga att låna ut pengar. I deras kalkyl räknar de med att driftskostnaden för en villa är 4000 kr/mån (i mitt fall 1900 kr) och att man ska ha 6500 kr över till annat när boende och fasta kostnader är betalda. Bankerna anser uppenbarligen att det är bättre att lägga pengarna på öl och bensin än villan. Av SBAB skulle jag få låna 600 000 !

Jag får avvakta ett tag såvida inte något väldigt billigt objekt uppenbarar sig. Under tiden ska jag sätta in 3500 kr/månad på fonder och ca 4000 kr/mån i kontantspar. Efter årsskiftet ska jag blanka aktier och på så sätt få in räntan för skatteuppskovet om jag inte skulle ha köpt något vid nästa årsskifte.

Jag har jobbat extremt mycket, inte bara i timmar utan också i arbete. Det ger som tur är övertid och extra bra betalt.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker