.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

21 september 2006

Renare bilar

Partiklar är ju det största hälsohotet för stadslevande människor. Partiklar främst från trafiken. Möjligheten finns att minska ner halterna av skadliga partiklar och en del gaser med hjälp av en luftrenare. Nu har bilfabrikanterna tagit ett skutt och insett att man kan sätta luftrenaren direkt på bilen. Nya dieselbilar av miljöklass 2005 PM har ett elektrostatiskt partikelfilter som renar dieselns partikelutsläpp till samma mängd som en bensinbils. Eftersom det mäts i mg/km betyder det i praktiken att avgaserna är renare än bensinens då det är de minsta partiklarna som utgör den största hälsorisken och bensinbilar ger ifrån sig de minsta. Utsläppen av kväveoxider är dock fortfarande högre hos dieselfordonen.

"Bensinbilar" som kör på etanol (E85) räknas som miljöbilar trots att utsläppen från dessa fordon är högre än från motsvarande bensindrivna. Anledningen är att etanol räknas som ett förnybart bränsle. Kör man de nya partikelfilterförsedda dieselbilarna på rapsmetylester (RME) som också är ett förnybart bränsle och INTE släpper ut mer föroreningar än en konventionell diesel så är det ändå inte klassat som miljöfordon. Således inga förmåner i form av fri boendeparkering eller eventuell biltull.

Jag kommer köpa en TDI 2005PM som jag avser köra på RME, under halvlitern per mil och 6000 kr i skattelättnad.

Etiketter: , ,

1 Påpekanden:

At 15 februari, 2007 21:21, Anonymous Anonym säger...

Vore det inte intressant med en hybrid, typ prius, men med el/diesel istället för el/bensin.

 

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker