.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

12 september 2006

Obekvämt val

En obekväm sanning - Al Gore's film var nog precis som jag förväntat mig. En filmad Power Point-presentation som tog upp sådant som jag ältat de senaste 6 åren. Bra för alla att se. Självklart tar den bara upp hans skräckscenario utan källkritik och alternativa teorier. Sjukt att översättaren inte var insatt i ämnet, enligt denna så kan man som enskild "byta glödlampor". Givetvis avses att byta till lågenergilampor, dvs lysrörslampor.

Ja, vad ska man välja till riksdagen. Klart är att det blir ett Ja till trängselskatter. Miljöpartiet i staden och Miljöpartiet i landstingsfullmäktige. Miljöpartiet får inte min riksdagsröst eftersom de är emot regionalt miljösamarbete och motarbetar övriga EU-frågor. Centern väger nog tyngst.

Vad är viktig miljöpolitik ?

1) Energipolitiken. Satsa på ren energi, vindkraft, snabbt förnybar bioenergi, dvs från jordbruksgrödor, tex jordärtskocka, elefantgräs motsv. för biogasframställning. Inte bygga ut kärnkraften, men väl utöka utnyttjandet i form av fjärrvärme och högre verkningsgrad. Elpriserna ska omjusteras. El är en mänsklig rättighet och elabonnemang ska ha begränsad fast avgift, istället ska det mesta läggas som rörlig avgift. Det stimulerar till energibesparingar och effektiviseringar.

2) Luftmiljön. Trängselskatterna ska vara en miljöavgift som dynamiskt ska belastas fordon efter miljöpåverkan. Mopeder och gamla bilar ska ha mycket högre avgift än nya bilar. Lägre avgift för fordon som åker i motsatt riktning och även avgift för fordon som bara kör inom staden. I Stockholm står kollektivtrafiken för en mycket stor del av tunga avgaser. Nattetid är det bara entreprenadmaskiner som är värre. Genom att ersätta förbränningsmotordrivna bussar med elektriska trådbussar minskas luftföroreningar både som buller och gas- och partikelutsläpp. Samtidigt frigörs alternativa bränslen för annat utnyttjande.

3) Kollektivtrafiken. Som ovan nämnt bör innerstadsbussarna byggas om till trådbussar för bättre miljö och bättre komfort. De är tystare och vibrerar inte. Biljettpriset bör avspegla verkligt utnyttjande av kollektivtrafiken. Antingen en biljett för varje resa till ett väldigt lågt pris eller en tim- eller dagbiljett för ett högre pris. Nu kostar det lika mycket att åka en hållplats som över hela länet. Studentrabatt.

4) Naturvården och fiskevården är till stor del en del av EU tillsammans med bönderna.

5) Globala utsläpp är också en del av den internationella miljöpolitiken. Koldioxidutsläpp regleras i interaktion med energipolitiken. Polens, Tysklands, Danmarks och till viss del Rysslands utsläpp av koldioxid till följd av våran elimport ska belastas Sveriges åtaganden för Kyotoprotokollet.

Etiketter: , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker