.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

15 maj 2009

Solkräm, sa valens mat.

Numera har jag inte tid med mitt miljöintresse. Än mindre naturintresset – att repetera floristik och latinska namn är det dåligt med. Man repeterar ju de växter man ser på vägen, men de man inte kommer ihåg kollar man aldrig upp i Kroken. Idag däremot såg jag "An Inconvenient Truth" igen, den filmade power point-presentationen. Massa fakta som man kritiskt kan granska.

Jag håller fortfarande med om att de antropogena effekterna av den ökade växthuseffekten är signifikanta. Men det finns ju ett antal frågeställningar:

Jag tror inte att koldioxidhalten idag är den högsta på 650 000 år. Den inneslutna luften i glaciärisarna anser jag inte utgöra ett representativt prov på dåtidens atmosfärs sammansättning. Luftmolekylerna kan diffundera fram till dess firnen blivit till is. Om isen någon gång smält eller nått trycksmältpunkten så att vatten bildas har luftmolekyler istället lösts i vattnet och kanske omlokaliserats.

Att ozonhålen skulle kunna ha en stor inverkan på klimatet och världens ekosystem har jag inte tidigare reflekterat över. Den ökade UV-strålningen vid polerna påverkar koldioxidkonsumerande växtplankton. De blir färre liksom djurplankton och smådjur som försörjer fiskar och valar. Antagligen sker samma skada på kvävefixerande mikroorganismer på land så att tillväxten blir sämre.

Man har inte kunnat avgöra om det är höga koldioxidhalter som gett högre medeltemperaturer eller om det är de högre temperaturerna som minskat lösligheterna i oceanerna. Den senaste värmeperioden startade för över 100 år sedan. Under den tiden har glaciärerna börjat smälta, hav värmts upp och människor mekaniserat. Koldioxidhalterna började inte mätas på 1800-talet så vi vet inte vilket som var först denna gång, men mycket tyder väl på att uppvärmningen startade före eller åtminstone samtidigt.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker