.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

07 maj 2009

bicicletti

I 13 år har jag använt samma cykel och cyklat 100-160 mil per år i vardagscykling. En tung militärcykel som gett mig extra träning. En cykel som tålt allting, fått ett nytt framhjul efter en olycka, haft tre olika sadlar och fått nya däckuppsättningar tre gånger. Det den inte tålde var att få pedalen inkilad i räckespelarna på Västerbron i 33 km/h. Böjt vevparti och obrukbar för närvarande, men det ska fixas tids nog. Vad som hände med mig är en annan sak, men hjälmen behövdes…

Jag har länge tänkt köpa en ny cykel. I två veckor hade jag en mountain bike innan den blev stulen. Militärcykeln blev bara stulen en gång och vandaliserad en gång på 13 år. Nu har jag köpt en ny cykel, en cityhybrid med fånigt många växlar och skivbromsar. Jag har bara cyklat tre mil än så länge då jag knappt varit hemma i Stockholm. Men en snabb bedömning så är det löjligt lätt att cykla på en sådan lätt cykel med så smala välpumpade däck och med växlar. Att inte alla cyklar när det kan vara så enkelt förstår jag inte. Frågan är om man över huvud taget får någon konditionsträning ? Att däcken är så smala gör det ganska obekvämt att cykla över fartstreck och spårvagnsspår mm. En säkerhetsaspekt är bromsarna. Den har bara handbromsar och jag är van med bara fotbroms så vad som händer vid ett panikläge är frågan. Med den tidigare mountain biken trampade jag luft när en tjej klev ut framför mig i Götgatsbacken. Jag kunde väja undan. En annan farlig sak är att man så lätt kan komma upp i höga hastigheter. När jag skaffade mountainbiken så började jag med hastighetsmätare för att hålla en maxhastighet, så blev det ju inte i längden. Nu har jag hastighetsmätare. En trådlös, vilket var ett dåligt köp. Andra radiosignaler kan interagera och visa hastighet och sträcka trots att den ligger på ett bord.

Etiketter: , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker