.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

04 november 2006

Insnöad

En kärnkraftsmotståndare som ser väldigt enkelspårigt är Dag Ståhle. Han har de senaste veckorna fått insändare publicerade i en del tidningar. Han ser bara riskerna med dagens och morgondagens kärnkraft, han ser inte till något alternativ utan säger bara som många andra att man ska lägga ned kärnkraften. Hur ? Jag har svårt att tro att han medvetet har dragit ned sin egen elkonsumtion med drygt 50% - har han det (låt säga från omkring 1200 kWh till 600 kWh/år om han inte har gasspis eller bor i eluppvärmt hus) så kan han fortsätta att gnälla. Personligen ser jag mycket större historisk, nutida och framtida miljöpåverkan från kol, olja och gaskraft både på miljön och hälsan. Hur många har skadats av luftföroreningar och hur stor areal har skadats av försurning... och hur mycket har skadats av kärnkraft ?


Snöovädret kom i veckan, precis hade jag fått på vinterdäcken och det var ju tur det för det var blixthalka och en brandbil åkte av vägen våldsamt 100 meter framför mig...

Etiketter: , ,

2 Påpekanden:

At 12 november, 2006 01:22, Blogger Författaren: Dag Ståhle säger...

Replik på Eliuti...

Kära Eliuti Du känner inte mig men gissar att jag inte har gasspis. Det är inte särskilt trevligt att bara gissa. Själv utgår jag alltid från fakta inte minst när jag skriver mina insändare. Du hade kunnat ringt och frågat mig innan Du själv skrev ditt snömos här. Jag har gasspis och jag försöker som de flesta miljömedvetna människor spara på alla sätt som det går ...

Hur är det själv hur många gaspisar har Du själv???
PÅ VILKET ANNAT SÄTT SPARAR DU SJÄLV MEDVETET!!! DU VERKAR VARA MEST EN GNÄLLSPIK TYCKER JAG ...

Nästa gång ring!!! Det är inte särskilt svårt att hitta mitt telefonnummer.

Dag Ståhle
Romanförfattare
Offshore Printing Brokerage
Bokförläggare
Leg Sjuksköt
Debattör
Miljöpartist
Medlem i Sveriges Författarförbund
Medlemsrevisor i författarcentrum Riks
Aktiv medlem i Miljöpartiet

www.aobocker.se

 
At 22 januari, 2007 01:49, Blogger Eliuti säger...

Gnällspikar är vi väl alla som vill ha förändring !

Hur jag själv aktivt sparar: Jo eftersom jag räknar om den mesta energin i Polsk brunkol utan rökgasrening (dvs all el på marginalen) så får jag det mer konkret. Det senaste året har jag satsat på familjens fritidshus och installerat värmepump istället för direktverkande el (ca 2500 kWh/år = 35%). Hemma har jag aldrig radiatorn på i köket --> sparar både olja och el till kylskåpet, jag har gasspis. Undviker all form av stand by-förbrukning. Åt min arbetsgivare spar jag aktivt ström och eftersom det är en relativt elintensiv verksamhet så blir det en hel del, svårt att veta men jag gissar på omkring 30 000 kWh per år jämfört med för 3-4 år sedan. I brunkol ett rejält lastbilsflak om året. Jag har valt en ny dieselbil med en motor av hög verknigsgrad och låga utsläpp, enda problemet som jag fått kompromissa är kväveoxider.

Jag tror vår meningsskiljaktighet ligger i vad som utgör framtidens miljöhot på energiområdet. Jag tycker att det är kol, olja och gaskraft för att täcka behovet av el, du tycker det är kärnkraften. Jag vill inte ha någon utbyggnad av kärnkraften, bara en effektivisering av den befintliga.

Läs gärna i min blogg där jag klargjort min syn på en hel del områden. braframtid.blogspot.com

XXXXXXXXXXXXXX

biolog
geovetare
kemist

13 november, 2006 01:50

 

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker