.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

20 juli 2007

Åker från Moskva

Den senaste veckan har varit bra. I helgen tyckete jag det var lite trist. Den här veckan har det blivit en bättre sammanhållning i klassen, eller snarare hela skolan (vi är väl bara 30 personer) Igår fyllde Lucia (en fransk tjej) otroliga 17 år. Vi var till tivolit.

Kursen har väl inte varit så mycket nytt för mig. All grammatik har jag gått igenom tidigare men det har varit väldigt nyttigt att praktisera och få det fast.

Igår fick jag en smärre chock. Jag har haft lite dåligt med pengar pga felaktig planering och efter att ha skickat hem böcker till Sverige så har jag varit i det närmaste pank. Bror ska förhoppningsvis ha skickat pengar till mig då jag inte längre har tillgång till min internetbank.
Skolan skickade inbjudan för visum med DHL och det ska jag betala - 1861 rubel, dvs ca 500 SEK. Jag kan betala det hemmifrån, men det kostar 45 Euro extra. Fånigt att de inte inkluderar det från början.

Att skicka paket med potchta rasija (Ryska posten) var en upplevelse. Första postanstalten tog inte emot paketförsändelser så jag fick gå ytterligare någon km till en större. Mycket folk och bara hälften stod i kö. Gick in och ut ur kön. Jag var tvungen att packa om lådan för att man måste ha den speciell låda. Fylla i adresslapar - göra om för att jag fyllde i fel. Till slut blev det dessutom dyrare än vad jag räknat med. Jag fick det prutat ca 60 rubel - 16 kr. Totalt tog äventyret 3 timmar varav på posten 1 h och mitt 30 min. Hoppas den kommer fram...
Nu har jag flyttat ut från obschechitjet (studenthemmet) och det gick smidigare än jag trott. Gick med min ca 20 kg tunga (lätta) ryggsäck till universitetet på en halvtimme. Lektion om 2 h sedan till Järnvägsstationen.

Imorgon Kiev. Spännande.

Publicerad 2009-05-20 från min Resedagbok

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker