.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

06 oktober 2015

Vilken flax...

Det här är ganska otroligt. Jag ska väl inte ropa hej före jag hoppat över ån efter vatten, men det verkar grönare på andra sidan.

Efter att återigen fått Ménière-känning eller endolymfatisk hydrops så började jag äta vätskedrivande och få kontroll på tryckkänslan. Efter fick jag en zulveol i örat halva dagen. Finns det inget bättre sätt att få kontroll på detta ? Satt på pendeln och surfade runt och någon nämnde specialbehandlat havre. Svårt att hitta information men sedan fick jag fram ett namn: SPC-flakes och sedan hittade jag en massa information. Det är till och med så att man i vissa landsting kan få det på recept. Det är dyrt 98-118 kr per paket som räcker ca en vecka. Det var ändå värt ett försök.

Nu har jag ätit det i lite drygt två veckor och efter ca 10 dagar började jag känna mig bättre. Jag har fortfarande tinnitus och hörselnedsättning men tryckkänslan är mycket mindre än vanligt. Jag påverkas inte alls så mycket psykofysiskt genom att få tryckkänsla vid stress. Kan hörseln återhämta sig vore det också helt underbart. Man hoppas att Stockholms läns landsting kan subventionera denna funktionella mat som är medicin. Proteinkoncentratet Salovum är inte på tanke då det kostar 2179 kr för 25 portioner.


Funktional food – funktionell mat. SPC-flakes är nog bara havremalt som processats med lite mer omsorg. Det får kroppen att producera proteinet Antisekretorisk Faktor som, jag vet inte exakt, får kroppen att antingen inte utsöndra vatten i örat eller så förstärks den skadade funktionen att ta tillbaka det utsöndrade vätskan. Tror nog på det senare. Det tar en tid för kroppen att börja producera proteinet så det är ingen idé att börja med full dos direkt. Jag trappade upp ett par dagar till dosen på 1 g/kg kroppsvikt fördelat över dagen. Nu har jag börjat ta tre mål om dagen, tidigare två. Det är lite trist att äta flingorna. Flingor med mjölk och kanel, flingor med mjölk och plommonsylt, blåbärssylt, flingor och kesella/kvarg osv. Igår gjorde jag negerbollar med SPC flingor istället för vanligt havregryn. Blir bra på jobbet.

Det är något som jag rekommenderar. Återkommer om fortsatta resultat. Om hörseln bättrar sig så ska jag ta ett hörseltest när prövodieten är slut efter en månad.


Förra veckan var jag väldigt mycket piggare än vanligt, jag var upp tidigt, slutade med kaffe och hann en massa. Var det tack vare flingorna, zink-tabletterna, inget kaffe eller att chefen var bortrest och ett stressmoment mindre ?

Etiketter: ,

2 Påpekanden:

At 08 oktober, 2015 16:29, Blogger POA Pharma säger...

Hej
Hoppas att din förbättring kvarstår.
Nedan lite fakta om SPC Flakes.
SPC Flakes är en av två produkter, den andra Salovum, som bygger på det kroppsegna proteinet AF:s (Antisekretorisk Faktor) effekter.
Det är ett svenskt forskningsprojekt från Universitets sjukhuset Sahlgrenska i Göteborg. Professor Lange och hans grupp.

Protein AF har en antisekretoriska och antiinflammatoriska effenskaper och klassificeras som "Mat för speciellt medicinska ändamål" (Food for special Medical Purposes) inte som Funktionell Food, som är något annat.

SPC Flakes och Salovum användes av Läkare och dietister för symptomatisk behandling av Inflammatoriska tarmsjukdomar, Mastit och vid Menieres sjukdom.

Alla Öronläkare i Sverige är väl informerade och det finns tre publicerade klinisk studier, 2004, 2009 och 2013. De två sista från Göteborg och Liverpool and kontrollerade, flinstudier mot placebo.
Landstingen i Sverige ger idag bidrag till dessa båda produkter.

Du kan få mer information från POA pharma (info@poapharma.com; ww.poapharma.com) som ansvarar för produkterna som idag är tillgängliga i ett 30 tal länder utanför Sverige.

Med vänlig hälsning,
Roland Sandström

 
At 08 oktober, 2015 16:29, Blogger POA Pharma säger...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker