.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

25 januari 2015

koldioxidkalkyl 2014


Lite senare än vanligt, men här kommer förra årets koldioxidkalkyl.
 
Jag har flyttat till egen villa så det är både för lägenheten, fritidshuset och villan. Körde en hel del mer med bilen än vanligt och nästan bara ensam. Väldigt lite samåkning. Det går nog jämt upp med det jag åkt med andra.
 
 
Elförbrukning, totalt 12700 kWh nordisk elmix á 100 g CO2/kWh = 1270 kg CO2
 
Telinet och Telge påstår att de bara har förnybar el. Elsystemet är för hela Europa så marginalelen är alltid kolkraft eller liknande. Vad man betalar för är inte samma sak som det man i verkligheten bränner.
 
Sålde ut 1100 kWh solel som ersatte -440 kg CO2 (50% nordisk elmix och 50% marginalel).
 
Eldade 46 liter olja, gav 117 kg CO2 men sparade ca 420 kWh el på marginalen á 0,700 kg motsvarande -294 kg CO2. Eldade en massa ved också som sparade utsläpp från elproduktion, men samtidigt släpper man ut massa klimatgaser från eldningen så den besparingen får gå jämt ut.
 
Uppvärmning lägenheten halva året: 230 kg CO2
 
Stadsgas 63 kbm á 1,22 = 77 kg CO2
 
Bilkörning. Fordonsgasen har börjat säljas i kg. Använder nya siffror, där fossila andelen i ren biogas räknats upp. (Gröna bilisters miljöbilsfakta 2012) Biogas 1,13 kg/kg och naturgas 3,11 kg/kg. Klassar mackar beroende på förmodat ursprung mellan 51% och 100%. Genomsnittligt utsläpp 2014 blev med nya siffrorna 72,5 g/km. Jag körde 1437 mil så 1040 kg CO2.
 
Ingen flygning

Totalt: 1883 kg

Ett OK värde tack vare ingen flygning och avdrag för alternativa energiformer. 2015 blir det mindre bilkörning,

Etiketter:

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker