.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

25 maj 2015

Inskränkthet

Vad röstar högutbildade på ?

Jag roade mig med att sammanställa lite SCB-statistik. Det finns släktingar som har insjuknat i Sverigedemokraterna och jag funderar på vad botemedlet kan vara. Utbildning är ju en, de är ju väldigt inskränkta och att de skulle tillgodogöra sig kunskap är tveksamt.
 
 

Egentligen är jag kompetensautokrat och tycker att samhället ska styras utifrån vetenskapliga rön. Att obildade pratkvarnar som sätter sin egen lön och är livrädda om sina tidsbegränsade jobb ska styra samhällsutvecklingen är vansinne.
Om man ser statistiken om vad välutbildade röstar på jämfört med genomsnittet så är det absolut inte Sverigedemokraterna. Det är Folkpartiet och Miljöpartiet (och till viss del även Vänsterpartiet) som har en överrepresentation.
Så om det skulle krävas att man kan motivera sitt röstande med kompetens skulle riksdagen se helt annorlunda ut.

Etiketter:

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker