.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

05 oktober 2015

Sug ! Snälla fort !



Radonbekämpningen fortsätter. Det går långsamt, men nu har jag börjat förbereda för radonsug. Det blir tre sugpunkter samlade till en och samma fläkt som placeras på vinden. Det har varit många turer i planeringen. Två radonsugar som blåser ut i marknivå med vardera två sugpunkter var det ursprungliga. Tanken från början var också att använda avloppsrör. Nu blir det 80 och 100 mm spiro.

Radonsug behövs verkligen. Sedan i somras har nivån legat konstant över 1000 Bq/kbm i källaren. På ovanvåningen ligger jag i regel under 100 Bq/kbm. Det blev ganska uppenbart när jag förra veckan eldade och det undertrycket gjorde att markradon sögs in och nivån ökade till 1600 Bq/kbm. Grunden är som ett såll och det har nog inte hjälpt mycket att jag tätat längs golvvinkeln i flera rum. Hoppas att det hjälper med att sätta undertryck under plattan.

Samtidigt med håltagningen började jag med rördragningen för andra halvan av värmesystemet. Fortsatt konvertering från högtempererat 1-rörssystem till lågtempererat 2-rörssystem. Allt för att i framtiden kunna ha bergvärme med hög nyttjandegrad. COP på 4,5-5,0. Dessutom förberedelse för ackumulatortank för vedeldning i pannan och framtida vattenmantlad insats.


Målet om ett par år är att ha huset välisolerat och bergvärme så att tillförd energi understiger 5000 kWh och driftkostnaden och övrig bokostnad inkl. lån och lägsta amortering hamnar på 6000 kr/mån. Det är dock mycket arbete till dess.

Etiketter: , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker