.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

29 juli 2014

Semestern snart slut

Nära tre månader har gått sedan jag gjorde ett inlägg senast. Det betyder att jag har ganska mycket att tänka på och göra. Jag har inte ens hunnit gå igenom min ekonomi. Det är slut på pengar och jag går back, det vet jag i alla fall. Lägenheten måste hyras ut, kanske måste jag sälja bilen. Byta den mot en billigare och få loss pengar.

 
Semestern är inne på sista veckan. Jag har hunnit extremt mycket men jag kommer inte hinna det jag ska. Huvudprojektet har varit att installera ett FTX-system. Ett ventilationssystem huvudsakligen för att få ner radonhalterna och samtidigt inte göra av med mer energi än tidigare. Jag har projekterat för en radonhalt på 80 Bequerel/kbm. Det tror jag inte ska bli något problem med tanke på att jag nu med fönstervädring (i andra rum än mätaren) kommer ned till runt 150 Bq/kbm. Dessvärre kommer jag inte kunna bli klar med ventilationen förrän i slutet av augusti då vissa saker inte kommer levereras förrän då. Så är det med semestrar.
 

Trädgården börjar nu ge skördar av bönor, mangold, purjolök, potatis och rödbetor. Löken klarade inte av den begränsade vattentillgången och växer inte, men går att skörda. Värmeböljan kräver vatten och det är dyrt. Har nu bevattnat över 7,5 kbm och det kostar nu 10 kr per dag att bevattna. Tanken om en trädgård som skulle ge billig mat för självhushåll kan jag glömma. Det är dyrt. Man kan köpa mycket mat för samma pris som vattnet, gödslet och fröerna. Inte att glömma elen till växtbelysningen. Roligt men inte lönsamt är det. Bevattningen sker med automatik, vattenspridare och droppslang.
 

Det projekt som jag ska koncentra mig på nu är det tidigare med tilläggsisolering och renovering av sovrummen. För att flytta helt vill jag hinna få sovrummet klart. Att jag ska hinna det klart före semestern är lite väl optimistiskt. Målet är istället att ett av rummen ska bli klara till om 10 dagar så att jag slipper ha husets särdeles varmaste rum som sovrum. Imorgon blir det sågande, dammande och körande av radioaktiv blåbetong till ÅVC. Innerväggar ska ersättas med regelväggar av gips. Eldragning, datakablar och kanske också skivor av OSB och gips är vad jag ska hinna denna vecka. Fritidshuset ska också besökas innan semestern är slut.

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker