.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

01 februari 2011

Minimalism av tvång

Jag är en riktig materialist. Fast... Det är jag egentligen inte ! Jag hamstrar på mig en massa saker, men jag sparar inte sådant som jag inte har användning av. Nästan allt som jag köper gör jag av antingen att de har en bättre miljöprestanda än den sak som jag har eller också är det en väldigt speciell och genuin sak. Nu senast köpte jag en ny, stor och modern TV just för att den var bättre än min gamla och med bättre miljöprestanda. Den är 13 tum större men drar ändå ca 60 W mindre än min tidigare. Det är en LED-TV. Egentligen vill jag leva mer minimalistiskt. Frågan är om det var bättre för miljön att jag sålde gamla plasma-TVn till en som ser mycket på TV än att jag bara ställde upp den på vinden ? Min ekonomi blev lite bättre. Ekonomin gör att jag till maj måste leva minimalistiskast möjligt. Köpstopp tills vidare. Det enda jag möjligen kommer att köpa är ett nytt kylskåp eller en frysbox för att jag behöver, men jag överväger att vänta ännu längre.

Under vintern pluggar jag två kurser samtidigt som jag ska jobba och betala tillbaka på CSN. Jag har sökt uppskov att betala under studietiden, men om jag känner CSN rätt så måste jag betala tillbaka ändå. TVn tog jag på tre månader så den tar det lilla överskott jag har. Jag har som målsättning att inte ta något av lönen att använda kontant. Kortköp har jag slutat med sedan årsskiftet då det inte längre finns betalkort utan chip. Matkostnaderna kan jag fortsätta att hålla nere med mycket vegetariskt, restaurangstopp och äta-ur-skafferiet-kampanj samt att baka bröd. Närmar mig åter 1000 kr/månad senaste tre månaderna.

Etiketter:

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker