.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

12 januari 2011

Koldioxidkalkyl 2010

Nu är det dags att summera förra årets bidrag av fossil koldioxid. Jag har gjort en del effektiviseringar, främst byte av bil och köp av vindkraftsandel även hemma. Tillkommer gör givetvis bidraget från mat, jag äter ändå anpassat med en stor del helvegetariskt. Samhällets bidrag tillkommer också som jag inte kan påverka i så stor utsträckning.

Elanvändning hemma: 803 kWh vindkraft från 1 juli 418 kWh resten nordisk elmix = 39 kg CO2, fritidshuset: 4719 kWh, 4000 kWh vindkraftandelar resten nordisk elmix = 72 kg CO2, min andel 50 %.

Stadsgas 116,9 kbm x 0,84 kg = 98 kg CO2

Lägenhetens varmvatten och värme mäts inte separat och jag går på schablon för ett liknande 1920-talshus då mitt inte ens har energideklareras än. Samma som tidigare år då jag fortfarande medvetet håller 17-18 grader i rumstemperatur och är sparsam med varmvatten = 568 kg CO2.

Bilkörning 1376 mil med två bilar. Diesel ca 246 liter x 2,54 kg = 670 kg. Fordonsgasens biogasinnehåll är okänt så jag har räknat biogasinnehållet till 60 % i Stockholm och Gävle, 100% vid reningsverket i Bromma, 50% där OK/eon anger det till det och 100 % i Västerås, Sala, Uppsala. Totalt räknar jag de 483 Nm3 jag tankat och de 60,5 liter bensin som 499 kg fossil koldioxid, min andel 75%. Totalt 1169 kg – ett snitt på ca 85 g/km. Min andel 75 % då viss samåkning sker. Kör lite för mycket både för ekologin och ekonomin.

Ett av de största bidragen blev mina flygresor. Jag valde att flyga till Kiruna då jag hade tänkt springa midnattsloppet och för att hinna var det tvunget. Nu blev det så att jag inte sprang loppet så jag får skylla på att eftersom flyget är internationellt subventionerat så var det billigare än tåget.

Glasgow, Skottland ca 450 kg och Kiruna ca 250 kg.

Av fritidshusets energianvändning på 21531 kWh var 4719 kWh el 2894 kWh pellets (603 kg) resten gratisenergi från solen och berggrunden. Totalt fick jag in 3778 kWh värme från solen. Utöver det har jag eldat en hel del engångspallar i braskaminen som inte är mätt eller uppskattat då det är gratisenergi direkt.

Totalt min andel:
Fritidshuset: 36 kg
Lägenheten: 705 kg
Bilen: 877 kg
Flygresor: 700 kg.
SUMMA: 2318 kg

Etiketter: , , , ,

1 Påpekanden:

At 15 januari, 2011 14:24, Anonymous Skjutsgruppen säger...

Va bra att du reflekterar! Vill du hitta fler vänner att samåka med är du alltid välkommen till Skjutsgruppen! Vi växer så det knakar och behöver bra medvetna resenärer som dig. Mvh Mattias, www.skjutsgruppen.nu

 

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker