.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

13 april 2010

Pysslar

Jag borde göra annat (söka jobb, göra skolrester, plugga till omtenta mm), men jag har inga problem att sysselsätta mig.

Nu har jag återaktiverat mina gröna fingrar och köket och numera även rummet är fyllda av krukor med groende fröer och små hjärtblad som börjat titta fram. Till och med kylskåpet har fröer på groning. Juglans nigra, Fatsia japonica, Coffea arabica, Gymnocladus dioicus, Larix desidua, Ginko biloba, Leonurus cardiaca, Nicotiana rustica, N. tabacum och Humulus lupulus. Kaffe hade jag för några år sedan sådda från kaffebär plockade på botanikum på SU. De dog dock för ett par år sedan så jag hoppas på att dessa gror och mår bättre.


Kanske jag skaffar ett växthus nästa år, om jag kommer ha tid att använda det. Det är ju klart en stor förutsättning. Ett varmväxthus, isolerat vinterväxthus i kanalplast med värme och belysning - kanske ?

Jag har funderingar på att byta bil. Det är egentligen ganska onödigt, men jag skulle behöva en dragkrok och takräcke. Dessutom vill jag ha möjligheten att köra med minimal miljöpåverkan och göra ett slag för framtiden. Det enda valet är då Passat ecofuel. Den är dock ganska dyr. I jämförelse med nu så skulle det kosta sådär 1400 kr mer per månad totalt. Det finns två jag väljer mellan, en begagnad med massa extra tillbehör (nödvändiga och onödiga) och automat eller en helt ny manuell utan tillbehör som jag vill ha. Automat är bekvämt men inte så roligt, ekonomikörningen är svårare, men enligt europeiska testcyklerna drar en 7-växlad DSG-låda inte mer än en manuell. Det är dock idealiska förhållanden så hur verkligheten ser ut vet jag inte. Jag brukar ligga 5-10% under förbrukningen för blandad körning. Ett annat krux är tillgången på biogas idag. Räckvidden är ca 45 mil och det är precis vad det är till och från fritidshuset. Det finns tankställen på vägen och snart i Sala och Gävle så det är inga större problem. Vill man däremot iväg på en tur blir det lätt tvunget att köra på bensin. Då gas och framförallt biogas är bästa möjliga bränsle vill jag bidra till efterfrågan och det lär bli mycket vanligare om några år. Fler produktionsanläggningar och tankställen. Det pratas om Falun, Avesta och Hedemora och då är jag helt omringad och kan spontantanka. Priset är ju en fråga. Bensin och diesel beror på skatter och världsmarknadspris, gasen styrs av efterfrågan och höga investeringskostnader initialt. Transporter av gas är dyra i Stockholmsområdet och andra platser som saknar ett naturgasnät. Om naturgas-/biogasnätet byggs ut blir transportkostnaderna noll och bara el till kompressorn på stationen utgör en distributionskostnad. I Sverige kostar det omkring 7,50 – 8 kr per mil med gasbil, i Tyskland runt 3,50 kr där de lovat att inte höja skatter på några år.

Snart ska jag fortsätta med förra årets arbeten på fritidshuset; göra klart källarhallen, måla och sätta upp radiatorn, koppla in styrning och pump för frikylan och kanske köpa och sätta ut en hushållskompost i trädgården. Plantera lite också så klart.

Etiketter: , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker