.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

17 december 2009

Avatar

Planeten där Avatar utspelar sig heter Pandora. Det är en enormt häftig plats med växter som är självlysande rörliga och i gigantiska format. Grönt och skönt. Djur av alla di slag. Allt är ett enda fysiskt kommunicerande nätverk. Men atmosfären på Pandora är giftig för människor. Den består av ammoniak, metangas och koldioxid. En reducerande atmosfär. Något förbryllande. Planeten är fylld av fotosyntetiserande växter, men ändå ganska kemiskt död. Det finns, och troligen var det vanligare förr, tex trilobiterna under kambrium, organismer som andas metan.

Hur ser utomjordiska intelligenser på jorden ? En planet med en atmosfär av det ultragiftiga biradikalen syre. En aggresiv gas som ögonblickligen skulle ta död på det mesta av liv. Stendöd planet !

Det är mycket möjligt att det kan finnas ett motsvarande liv som på jorden men baserat på kisel istället för kol. Kisel står rakt under kol i periodiska systemet och kan bilda många motsvarande föreningar, tex kiseldioxid istället för koldioxid. Mycket farlig gas för jordens lungandandes organismer då det i praktiken är ultrasmå sandkorn. En sådan värld är mycket varmare än jorden.

Avatar är väldigt fängslande och fantasieggande och välgjord. Jag såg 3D-versionen och det gör det väldigt realistiskt. Av trailern nedan får man svaret om hur flera 1000 ton tunga berg kan sväva i luften - Magnetfält. Det är också det mineralet som människorna är ute efter när de påbörjar ödeläggelsen av Pandora. Samma öde som man vet att jorden redan utsatts för.



Jag har tänkt gå igenom lite cleantech – framtidens energiformer utan utsläpp.

Etiketter: ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker