.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

30 december 2009

Tillfälle till utvärdering.

Hur fungerar mina investeringar ?

Nu hade jag tillfälle att vara ett par dagar i fritidshuset samtidigt som det inte är varmare än -20 grader någon gång.

Pelletspannan vet jag att den fungerar bra. Rejält med vit rök hela tiden när det är såhär kallt.

Ventilationen har premiärkörts vid kalla förhållanden och fungerar utmärkt. Man känner verkligen att man sparar när avluften håller under -10 grader. Tidigare utan värmeåtervinning kanske +20 grader. Trots ökad luftväxling blir effektbesparingen över 1 kW och ca 10 kr per dag med 1/3 pellets och 2/3 bergvärme. Eftervärmningsbatteri är onödigt vid normal drift med full rumstemperatur, däremot går den in vid underhållsvärme med lägre rumstemperatur och luftflöde.

Bergvärmen har inte heller körts vid kalla förhållanden. Den klarar att leverera omkring 7 kW värmevatten (varmvatten via pannan). Köldbäraren / brinen från brunnen håller vid drift omkring +2 grader in och kyls till omkring -2 grader ut. COP ligger på ca 3,75 vilket är helt OK. Ingen elektrisk tillsats finns monterad.

Huset har krävt 5-8 kW beroende på om jag eldat, kört torktumlare, värmt upp huset från underhållsvärme eller motsvarande. Dessutom varmvatten. Det verkar som om huset behöver 60 W/kvm vid -22 grader. Det är ett 1980-talshus så det låter ganska mycket. Då har jag visserligen räknat de radiatorer som står på frysskydd som 1 kvm yta, dvs 110 kvm uppvärmt av 160 kvm. Den delen av källaren är nu +6 grader.

Sammanfattningsvis:

Ursprungligen - Direktverkande el är enkelt, kan inte frysa men luktar brännt, knäpper, bränner tapeter, är så varmt att det blir drag av uppåtstigande luft. Det är dyrt och orsakar höga koldioxidutsläpp kalla dagar. Jämförsvärde: 204 kr och 143 kg CO2 per dag.

Enbart pellets. Det kräver en hel del arbete med att fylla på säckar och sota ur pannan. Det finns pannor och brännare som har tryckluftssotning och givetvis bulkförråd för pellets. Priset blir dessutom lägre med bulkförråd. Med pellets blir det lite lokala utsläpp och transporter. Det är klassat som ett biobränsle och koldioxiden som frisläpps har bundits upp de senaste 5-70 åren. Jämförsvärde 100-150 kr och 1 kg CO2 per dag.

Som nu med 1/3 pellets och 2/3 bergvärme. Systemverkningsgraden på pannan varierar beroende på uttag (45-80%), Senaste tiden 66% på 0,5 ton. Bergvärmen är bekväm. Surrar lite dovt i källaren. Känns inte lika roligt när temperaturen måste upp och COP går lågt. Hålet kyls ned. Mitt värmesystem är ju extra lågtempererat och nu vid -23 är framledningstemperaturen runt 47 grader. DUT är -26 och där är normala 55, 60 eller 80 grader. Jämförsvärde: 66 kr med vindel annars 75 kr och 22 kg CO2 per dag.

Etiketter: , , , , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker