.comment-link {margin-left:.6em;}

Alla vill ha en bättre framtid

Jag är en nyfiken person som är intresserad av allting omkring mig. Jag vill ständigt uppleva nya saker och nya platser. Allt ska vara effektivt och gå framåt. Annars blir jag rastlös. Alla intryck har gjort mig erfaren. Det var vad jag svarade på en anställningsintervju en gång: att min ambition i livet var att bli en erfaren pensionär.

26 januari 2012

Du tvingas betala 900 mer för gasen – Metro

Du tvingas betala 900 mer för gasen – Metro


Inför bytet till ny stadsgas hade Fortum
värme samägt med Stockholms stad ett resonemang om att med naturgas skulle man inte behöva höja avgifterna tack vare att man slapp oljeberoendet. Efter övergången till metanbaserad gas upptäckte man att gasnätet läckte en massa starka växthusgaser. Den tidigare vätgasbaserade stadsgasen orsakade inte mycket växthusgasutsläpp. För att klara utsläppsmålen måste man nu underhålla gasnätet. Hade man istället behållit gasverket i Värtan och bytt ut olja som råvara för gasproduktion till naturgas, såsom i t ex Singapore, hade man haft samma stadsgas och kunnat tillåta sig lite läckage. Stockholm gas hade inte behövt lägga mångmiljonbelopp på nya anläggningar och renovering.

Man kan vidare spekulera om man ska skylla på 40-talisternas förmåga att roffa åt sig och skita i kommande generationer. Att de struntat i att underhålla för att själva få ett lägre pris.

Man frågar sig hur samma bolag kan sälja en uppgraderad, transporterad och till bilar levererad gas för 1,34 kr/kWh (Arlanda gasmack) medan det genom rörledning till kunders kök kostar 1,54 kr/kWh vid rörligt pris + fast avgift 2812 kr/år.

Etiketter: , , ,

0 Påpekanden:

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker